קטגוריות או תגיות – מה עדיף מבחינת קידום אתרים

אליאב לנקרי,

במאמר הבא אנו מארחים את אליאב לנקרי,
אליאב עוסק בקידום אתרים אורגני בשוק הבינלאומי ונמצא בתחום כבר למעלה מעשור.
במהלך השנים אליאב נשאל על הערך של 'קטגוריות' אל מול 'תגיות' מבחינת קידום אתרים והוא החליט שאין במה רלוונטית יותר בה הוא יכול לדבר על הנושא.

אז נתחיל? קטגוריות או תגיות – מה עדיף מבחינת קידום אתרים?

 

מה ההבדל בין 'קטגוריות' לבין 'תגיות'?

קטגוריות הן יותר כלליות ובדרך כלל מרכזות נושא רחב למקום אחד.
לקטגוריות יש גם תתי קטגוריות, תתי-קטגוריות מצמצמות נושאים אפילו יותר ועוזרות למשתמשים למצוא מידע ספציפי יותר.
בנוסף, קטגוריות עוזרות למשתמשים במבט ראשון (על התפריט) להבין בדיוק על מה נושא האתר שלכם והפוסט עצמו, טרם הקליקו לתוכו.

תגיות בדרך כלל מתארות פוסט בבלוג. התגיות מספרות למשתמשים על מה מדבר הפוסט, הן סוג של מיני-מיני-קטגוריות.
בשונה מקטגוריות, לתגיות אין תתי-תגיות. זה אומר שהתגית הראשונה בפוסט לא תמיד הכי חשובה, והאחרונה לא הכי פחות חשוב באותה מידה.

דרך קלה להבין את ההבדל היא לחשוב על חנות בגדים, יש קטגוריות שונות למחלקות בגדי גברים, נשים וילדים. תתי קטגוריות יכולות להיות חולצות, מכנסיים או נעליים.
תגיות יכולות להיות מותגים שונים, מחירים או צבעים. אפשר שתמצאו מותגים זהים במחלקות שונות. אותו עקרון פועל עם תגיות שמופיעות תחת קטגוריות שונות.

 

 

הבדל המרכזי בין קטגוריות לתגיות הוא שפוסט חייב להיות משוייך תחת קטגוריות.
(במידה ולא תבחר קטגוריה הפוסט אוטומטית ישוייך תחת הקטגוריה "Uncategorized"), תגיות לא הכרחיות לפרסום פוסט ולא משפיעות תחת איזה קטגוריה הם נכנסים.

 

האם יש הגבלה על כמות הקטגוריות באתר?

אין מספר או הצהרה לכמות קטגוריות שצריכות להיות באתר. מספר הקטגוריות בדרך-כלל מבוסס על המידע שמופיע באתר. בלוגים מורכבים עם אלפי פוסטים צריכים יותר קטגוריות מבלוגים עם מאות או עשרות פוסטים.

 

 

הדרך הכי טובה לשימוש בקטגוריות היא להתחיל בקטגוריות רחבות.
קטגוריות רחבות הן קטגוריות שהשמות שלהן לא אמורות להשתנות לעיתים תכופות, אלא השם שלהן הוא קבוע ומשם אפשר להשתמש בתתי קטגוריות על מנת להיות יותר ספציפיים ולעזור למשתמש לקבל את המידע אותו הוא רוצה ולא רק בצורה רחבה שתבזבז את זמנו היקר.
נספק לצורך הדוגמא – חנות משקאות, לחנות יכולה להיות קטגוריה בשם "יין אדום" אך בעתיד יתווסף למלאי גם "יין לבן", מה עדיף? לתת שם מחדש לקטגוריה יבלבל את הגולשים הקבועים ולפעמים זה גם ייפגע לנו בתהליך הקידום האורגני של האתר.
ניתן יהיה למנוע את הבעיה מלכתחילה אם הקטגוריה הייתה מקבלת את השם "יינות".

אם בעתיד יהיו באתר מספר קטגוריות ראשיות חזקות תיהיו חייבים להשתמש בתתי-קטגוריות. זה אולי ירגיש לכם מיותר, אך בראייה לטווח ארוך זה יאפשר למשתמשים שלכם לקבל את התוכן שלכם בצורה מהירה, נוחה וממוקדת יותר.

 

האם יש הגבלה על כמות התגיות באתר?

אין הגבלה לכמות התגיות שאתם יכולים להצמיד לפוסט בוורדפרס, אבל (זה אבל גדול) להציף פוסט בתגיות לא תמיד עוזר וברוב המקרים יכול לפגוע.
אתם צריכים להבין שהמטרה של תגיות היא להבליט את המידע למשתמשים.

אם יהיה לכם יותר מדי תגיות על פוסטים בודדים מה שיגרום לכפילויות של תוכן וחוסר ערך עבור הגולש – יכול להתפרש כמהלך של ספאם בעיני מנוע החיפוש גוגל.
ההמלצה שלי היא לוודא שלכל תגית יש לפחות חמישה פוסטים שונים תחתיה עם ערך מוסף לגולש.
במידה ואין לכם חמישה פוסטים, כנראה שהתגית מיותרת. ושוב, כך אני פועל ויכול להיות שאחרים חושבים אחרת. אבל מטרת העל היא להימנע מספאם.

 

מהי הבחירה העדיפה יותר לקידום אתרים?

השאלה שבגללה התחלתי לכתוב את הפוסט הזה, אז זהו, שאין יותר טוב או פחות טוב והתשובה היא לא.
יש צורך להבין מה זה קטגוריה ומה זה תגית. בסופו של דבר, אם נהיה מספיק חכמים נוכל לגרום למנוע חיפוש לדרג את שניהם במילות מפתח דומות אבל שונות.

חשוב שלא נעבוד בצורה ספאמית ונהיה מסודרים, לפעמים הרצון להדגיש שהאתר שלנו עוסק בנושא מסויים גורם לנו לפתוח עשרות תגיות דומות, עם מילות מפתח זהות ובכך אנחנו גורמים לקניבליזציה של מילות מפתח ויורים לעצמנו ברגל.

 

לסיכום

אתרים נבנים עבור בני אדם ולא עבור רובוטים של מנועי חיפוש.
אני משתדל להזכיר במאמרים שלי את עניין השידרוג של הבוטים בשנים האחרונות, הם כבר חושבים כמעט כמונו ומבינים טקסטים ויודעים לזהות שגיאות.
העניין של תגיות וקטגוריות בא לעשות סדר בתוכן הרב הנמצא באתרים גדולים, אם אתם הולכים לכיוון של אתר תוכן גדול, אז מאוד חשוב להשתמש בסיווג של התגיות בנוסף לקטגוריות, אם אתם מתכננים אתר תוכן קטן, הייתי נמנע משימוש בתגיות על מנת להימנע מספאם ויצירת דפים חסרי ערך למשתמש כי הרי הכל כבר נמצא זמין בקטגוריה.

אם אתם חושבים שפספסתי משהו – אשמח לשמוע על כך בתגובות בתחתית המאמר.

אליאב לנקרי
אליאב לנקרי

אליאב עוסק בקידום אתרים אורגני בשוק הבינלאומי ונמצא בתחום כבר למעלה מעשור.

  • אולי יעניין אותך..

  • תגובה אחת על “קטגוריות או תגיות – מה עדיף מבחינת קידום אתרים”

    1. שלום.
      כתבתי מאמר בנושא חובות וזכויות של מתווך נדלן , המחשב מבקש ממני להכניס תגיות , לא מבין מה הכוונה.

    כתיבת תגובה

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *