אתר זה משתמש בעוגיות למטרות שונות, כמפורט במדיניות הפרטיות.

נעים מאד: IPv6

נתי אברג'ל,

יש סיכויי טוב שאם תשאלו על כך, לא תדעו להשיב האם למחשב שלכם כתובת IPv6 משלו. מפתיע הרבה יותר, גם אם הינכם הבעלים של אתר אינטרנט או בלוג מצליח והינכם משקיעים משאבים בקידומו, איכותו, ומהירות הגלישה בו, לא בטוח שתשובתכם תשתנה. רוב בעלי האתרים לא ידעו האם לאתר שלהם כתובת יחודית אמיתית, היינו IPv6, או שמא פועל הוא עדיין רק עם הIP המוכר הישן (ה- IPv4, ושבניגוד למה שנהוג לחשוב, על פי רוב אינו כתובת יחודית, אלא משרת משתמשים רבים, על שלל השלכות העניין, לרבות בנושאים הנוגעים לקידומו במנועי החיפוש). 

בישראל הדבר פחות מורגש, אך מזה תקופה הולכת וצוברת תאוצה מהפכה טכנולוגית בעלת השלכות מרחיקות לכת, במסגרתה עוברת רשת האינטרנט לעבוד עם פרוטוקול התקשורת טכנולוגי חדשני, ה-IPv6, במקום הIPv4 הקיים, שהכתובות שהוקצו במסגרתו עד היום –אזלו.

הארגונים המובילים, והמערכות המוכרות כבר השלימו את המעבר לפרוטוקול החדש. לא ניתן כיום להעלות ל AppStore אפליקיציה שאינה תואמת IPv6. שירותי האחסון של ענקיות דוגמת Amazon  ו-Google, חברות דוגמת facebook, מערכות ההפעלה המוכרות (Linux, Windows, OS mac, Android, Xbox,) ובעצם כל ארגון ומערכת משמעותית שכל אחד ואחד מאיתנו מכיר, השלים את התהליך הנדרש והוא מונגש ל- IPv6.

בישראל תהליך הטמעה מתקדם בקצב איטי (כ10% בלבד עברו את התהליך). על הארגונים שאימצו את הטכנולוגיה החדשה נמנים ספקיות האינטרנט אקספון (018), הוט נט, אינטרנט רימון, כמו גם חברת אחסון האתרים יופרס (שגם ערכה מספר ניסויי השוואה בין הפרוטוקול הישן לבין החדש, ומצאה שיפור בביצועים במסגרת הפרוטוקול החדש). תהליך היישום איננו פשוט, מצריך התמודדות עם מורכבויות שונות, אך לפי כל הערכות, רשת האינטרנט תעבור בשנים הקרובות לIPv6, והפרוטוקול הישן, הנוכחי, ילך ויצטמצם עד שכנראה ייעלם.

איגוד האינטרנט הישראלי פועל מתחילת הדרך על מנת לעודד את המעבר לפרוטוקול החדש, ומשרד התקשורת הורה לספקיות האינטרנט המקומיות לעבוד עם הפרוטוקול החדש עד לסוף אוקטובר השנה. ניתן להעריך כי גם בישראל היתרונות הרבים יחד עם כוחות השוק והדרישה שתגיע מבעלי האתרים והעסקים, יעשו את שלהם ויותר ויותר ארגונים משמעותיים יבצעו את התהליכים הנדרשים, מורכבים ככל שהינם, ויתאימו עצמם לIPv6.

מה זה בעצם פרוטוקול אינטרנט, מה זה IPv6 ולמה הוא מחליף את ה-IPv4

IP, או בתרגום לעברית: פרוטוקול אינטרנט, הוא השפה באמצעותה מחשבים "מדברים" זה עם זה. לכל מחשב ובעצם לכל ציוד קצה המחובר לאינטרנט יש כתובת מספרית שכולנו מכירים בשם IP. כתובת זו מורכבת משלושים ושתיים סיביות, המורכבות מארבעה מספרים שביניהם מפרידה נקודה. סך הכתובות שניתן להפיק בשיטה זו הינו לכ-4 מליארד מחשבים וציודי קצה. מספר מרשים לכל הדעות. אך האינטרנט מתפתח במהירות עצומה, כמות הגולשים עולה מיום יום, מדינות נוספות נכנסות לתמונה, ו"האינטרנט של הדברים" צובר תאוצה אדירה. מרגע לרגע עוד ועוד ציוד בסיסי ויומיומי מתחבר לרשת האינטרנט והביקוש לכתובות גדל בקצב מסחרר.

הלכה למעשה, כבר עכשיו, במידה רבה בשל חוסר יעילות בהקצאה, הוקצו כמעט כל הכתובות לפי הפרוטקול הישן (איגוד האינטרנט האירופאי RIPE, שמנהל את חלוקת כתובות הIP באירופה, הודיע לפני מספר חודשים כי לא נותרו ברשותו כתובות IPv4 לחלוקה).

איגודי האינטרנט הגלובלים צפו כבר לפני שנים את הבעיה והחלו מבעוד מועד בתהליך חשיבה מעמיק.  סופו של תהליך שבעקבותיו החל פרוייקט הפיתוח של הפרוטוקול החדש, ה- IPv6, שהגדיל את מרחב הכתובות האפשרי למספר "דמיוני", בלתי נתפס, של 340 טריליון טריליון טריליון כתובות. במקומות שונים נכתב בהקשר זה, כי מעתה ניתן יהיה להצמיד לכל גרגר של חול – כתובת IP  משלו. קצב התקדמות הטכנולוגיה מלמד כי עדיף שלא להתנבא בעניינים אלו, אך עדיין, ובוודאי בעתיד הנראה לעין, סביר כי כל ציוד קצה, לפחות בפלנטה שלנו, ייזכה לכתובת יחודית אמיתית משלו.

תעצור רגע, הבלוג שלי כבר קיים מזמן ועובד נהדר, בשביל מה אני צריך את זה ?

החיבור בין העולם הפיזי לעולם הדיגיטלי מתקדם במהירות עצומה והגבולות הולכים ומטשטשים. עוד ועוד בני אדם זוכים להנות מהפירות. יבשת אפריקה מתעוררת, ארצות חדשות; מיליארדי טלפונים ניידים, מחשבים וציודי קצה שונים ומשונים. כולם מתחברים לרשת האינטרנט. כולם זקוקים לכתובות. המעבר, אפוא, בלתי נמנע. בשונה מישראל, רוב המדינות המפותחות כבר פועלות במרץ בשנים האחרונות לעידוד התהליך ובפועל כמעט כל ארגון גדול בעולם, בוודאי הארגונים המובילים, כבר עבר תהליך הטמעה או קרוב לכך. ניתן להניח שבשנים הקרובות שני הפרוטוקולים ייתקיימו בצוותא זה לצד זה, אך כבר עתה יש אתרים שהגישה אליהם הינה ללקוחות IPv6 בלבד. באזורים מסוימים של העולם כלל לא ניתן כיום לקבל כתובת IPv4 והגלישה היא לפי הפרוטוקול החדש בלבד. מן הסתם, ככל שיעבור הזמן, ה"מחיר" שישלם ארגון שהאתר שלו לא יונגש לפרוטוקול החדש, בכל מה שקשור לטיב הביצועים, אבטחה, קידום וכו, יהיה משמעותי.

לפי הוראות משרד התקשורת בישראל, עד לסוף אוקטובר השנה (2020) על ספקיות האינטרנט המקומיות לעבור לעבוד עם הפרוטוקול החדש. כאמור, חברות כמו אקספון והוט נט, כמו גם חברת אחסון האתרים יופרס – כבר שם. מדובר עדיין באחוזים נמוכים ביחס לעולם הרחב, אך בסופו של דבר כולם יצטרכו ברגע זה או אחר להשלים את המעבר. נראה כי אין מניעה מכך.

ההשלכות השונות של IPv6: אבטחה, איכות, מהירות, וכמו תמיד גם הזדמנויות עסקיות

מלבד הפתרון ל"משבר כתובות האינטרנט" הפרוטוקול החדש מביא איתו חדשנות ויתרונות משמעותיים בהיבטים מגוונים, דוגמת אבטחת המידע, סודיות ואמינות נתונים, אותנטיקציה ועוד. ברמת חווית המשתמש מביא איתו ה-IPv6 שיפור משמעותי. ארגונים בינלאומיים שונים מתארים אף הם שיפור משמעותי בביצועים בשל יכולות הניתוב המשופרות (facebook למשל מתארת שיפור של בין 20%  ל- 40%).

בשולי הדברים נציין כי חברת אחסון האתרים הישראלית יופרס (החברה הישראלית היחידה בתחום אירוח אתרי וורדרפס, שאתרי לקוחותיה מותאמים ל-IPv6 ) ערכה ניסויי השוואה שונים, במסגרתם נמדדה מהירות גלישה בין זוגות מחשבים, פעם לפי הפרוטוקול הקיים הישן, ופעם לפי החדש. התוצאות היו מובהקות – המהירות שנמדדה באמצעות IPV6 היתה פי כמה וכמה גבוהה יותר (ניתן להניח כי לעובדה שספקיות האינטרנט המקומיות טרם יצרו הגבלות שונות הנוגעות לתעבורה – היות שכל כך מעט שחקנים בישראל משתמשים בipv6- השפעה גדולה על כך).

ברמה המסחרית, מגלם המעבר לIPv6 יתרונות בולטים ופוטנציאל עסקי שמן הסתם יתורגם על ידי ארגונים בדרכים מגוונות ויצירתיות. מעבר למיתוג הארגון כחדשני ומתקדם, ומעבר לסטנדרטים החדשים שבהם ממילא יעמוד לעומת אתרים שלא הפנימו את השינוי, יזכה האתר המותאם ליתרונות שונים בתחום הקידום והדירוג ברשת . בעוד שכתובות הIP הקיימות כיום, לפי הפרוטוקול הישן, אינן על פי רוב באמת "יחודיות", משמעות המעבר לפרוטקול החדש, ל- IPv6, הינה כי לכל אתר, בלוג, ואפילו למחשב האישי, יש מעתה מספר יעודי ויחודי משלו. ניתן להניח כי כמו בכל מהפכה, אלו שיקדימו לבצע את השינוי יהנו מייתרונות משמעותים במנועי החיפוש וברחבי הרשת בכלל, ביחס לאחרים שנותרו מאחור.

נתי אברג'ל

מייסד uPress, מומחה Linux, מתכנת Backend בכיר, מנהל רשתות, מתמחה בשיפור ביצועים לאתרי וורדפרס, טיפול בבעיות אבטחה מתקדמות, והקמת מערכי שרתים מורכבים. שותף פעיל במספר פרוייקטים מעניינים בתחום המוגשים כתרומה לקהילה - WiPi, Enable, Greenicon, Speedom, ועוד..

  • אולי יעניין אותך..

  • 6 תגובות על “נעים מאד: IPv6”

    1. היי נתי תודה רבה,
      יש ל-IPv6 פתיחה שונה מ-https?
      אם כן – איך יבצעו ההפניות 301 לכתובת החדשות ואיך זה צפוי להשפיע על דירוגים קיימים?

      1. היי חוליאן,

        IPV6 היא כתובת IP חדשה שמשלבת בתוכה אותיות ומספרים באנגלית, https הוא פרוטוקול מאובטח לגלישה באתרים שעובד באמצעות פורט 443.
        הפניות 301 – הן הפניות ברמת השרת מקישור אחד לאחר, שלושת הדברים שציינת לא קשורים אחד לשני, כל דבר הוא בפני עצמו ולכן הכל ימשיך להתנהל כרגיל, בנוגע למיקומים ודירוגים במנועי חיפוש כרגע לא ידוע לי על עדיפות כלשהי של מנועי חיפוש לשרתים בעלי כתובות IPV6.
        אך שווה לעקוב על כך בקהילות קידום האתרים בארץ ובעולם.

        בברכה,
        ברק.

      1. היי דוד,

        כדי להפעיל תמיכה בIPV6 עלייך להיכנס לממשק ניהול האתר שלך בחשבון הuPress שלך.
        (האתרים שלי > כניסה לניהול האתר שעליו אתה מעוניין להפעיל את האפשרות > לשונית הגדרות > תמיכה בIPV6 > פעיל.

        בברכה,
        ברק.

      1. היי מיכה,

        אכן, כלל חבילות uPress החדשות והישנות תומכות בתקן החדש.

        בברכה,
        ברק.

    כתיבת תגובה

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *