אתר זה משתמש בעוגיות למטרות שונות, כמפורט במדיניות הפרטיות.

CDN – Content Delivery Network – כל מה שרציתם לדעת

דייב אברג'ל,

לאחרונה אנחנו נשאלים המון לגבי שירות CDN והתועלות שלו עבור אתרי האינטרנט.
ראשית, נתחיל בהסבר ברור על מהות השירות ולאחר מכן נמשיך ליתרונות הנוספים שהוא מאפשר לנו, ואף לחסרונות (כן יש גם חסרונות).

Content delivery network – רשת אספקת תוכן

הרעיון בבסיס השירות הינו לייצר עותקים של תכני האתר (וידאו, תמונות) במספר רב של שרתים החולקים רשת אחת בניהם הנקראת רשת CDN – Content delivery network.
 
בכדי להשתמש בשירות CDN עליכם להעביר את הלקוחות שלכם בסוג של נקודת מעבר וירטואלית לפני הכניסה לאתר שלכם. אני אסביר:
ללא שירות CDN (מצב רגיל) – משתמש מקיש בדפדפן את כתובת האתר שלכם, מופנה לכתובות ה-ip המטפלת בדומיין שלכם (בדר"כ לכתובת חברת האחסון שלכם), ומשם לאתר שלכם.
עם שירות CDN – משתמש מקיש בדפדפן את כתובת האתר שלכם, מופנה לכתובת ה-ip של שירות ה-CDN, מערכת ה-CDN מבצעת מספר חישובים ומפנה לכתובות ה-ipp של חברת האחסון שלכם, ומשם לאתר שלכם.

מערכת ה-CDN אוספת מידע אודות המשתמש/גולש על בסיס מיקומו הגיאוגרפי ויודעת להפנות את הבקשה שלו לאחד מהשרתים הקרובים ביותר אליו, במטרה לספק לו את התוכן המבוקש (וידאו, תמונות) במהירות הגבוהה ביותר.
לא מדובר על אתר שלם אלא על קטעי תוכן מהאתר שלכם, והשירות בעצם לא מחליף את חברת האחסון.

כיצד זה מתאפשר בפועל?

השרתים השונים ברשת ה-CDN ניגשים לשרת האחסון המרכזי של האתר, מושכים ממנו את המידע ומייצרים עותק Cache שלו (זכרון מטמון), בצורה זו אנו חוסכים כמות משמעותית של בקשות גולשים לשרת האחסון המרכזי ומפחיתים את העומס ממנו.

לדוגמה

אתר אינטרנט המעוניין לספק תוכן וידאו לגולשים רבים מכל העולם, במידה והאתר יאפשר גישת אינטרנט לשרת האחסון המרכזי שלו בלבד, יאלץ מצד אחד לרכוש משאבי חומרה רבים על מנת להתמודד עם עומס הבקשות, ומצד שני לאפשר פס רחב ויקר על מנת לאפשר לגולשים חווית צפייה מתאימה.
כעת נשווה בין 2 המצבים, כאשר אנחנו מתחשבים בעובדה ששרת האחסון המרכזי שלכם ממוקם בישראל.

  • מקרה 1 – ללא שירות CDN, נניח שגולש מישראל מנסה לגשת לאתר שלכם ולצפות בוידאו, הוא מקבל את המהירות המירבית משום שהמרחק שלו משרת האחסון הוא לא רחוק, לעומת זאת נניח שגולש מארה"ב מנסה לגשת לאתר שלכם ולצפות בוידאו, הוא מקבל מהירות הרבה פחות טובה מאשר קיבל הגולש מישראל משום המרחק שלו משרת האחסון המרכזי הרבה יותר רחוק.
  • מקרה 2 – כולל שימוש בשירות CDN, הגולש מישראל והגולש מארה"ב יקבלו מהירות צפיה דומה מאוד משום ששירות ה CDN מבצע חישוב של מיקומו הגיאוגרפי של הגולש, ומספק לו את הוידאו משרת הקרוב ביותר אליו, וזה מאפשר לשפר את מהירות הטעינה למשתמש ולהפחית את העומס על השרת.

חשוב לציין שבמקרה של הגולש מישראל לא בהכרח הוא יקבל מהירות טעינה טובה יותר אם בעל האתר היה בוחר להשתמש ללא שירות CDN, משום שיתכן ששרת ה CDN הכי קרוב לישראל ממוקם באמסטרדם, הולנד (לצורך הדוגמא). אז יש לקחת בחשבון את מיקומו של קהל היעד שלכם ולהתחשב בפרט החשוב הזה.

מצב ללא CDNמצב כולל CDN

סוגי CDN

לשימוש ב-CDN קיימים 2 סוגים עיקריים ושונים מאוד, לכל אחד מהם יתרונות וחסרונות משלהם:

  • CDN דחיפה ידנית – שירות ה CDN הופך לסוג של שרת אחסון משני, כאשר כל העלאות הקבצים מתבצעות באופן ישיר את שרת הCDN ומקושרים מהאתר שלכם ישירות לשרת זה.
    חלק משירותי CDN דחיפה תומכים בגישת FTP, אחרים תומכים בגישת REST, SOAP ופרוטוקולים שונים.
    היתרון של שיטה זו הוא שליטה מלאה על בחירת הקבצים שיעברו לשרת הCDN, ועל בחירת התוכן שישאר בשרת האחסון המרכזי.
  • CDN משיכה מהמקור – שירות זה שונה מCDN בדחיפה ידנית, במקום שהמשתמש יקבל את ההחלטה איזה קבצים "ידחפו" לשרת הCDN ואיזה ישארו בשרת האחסון המרכזי – שירות הCDN מחליט זאת במקומו, ו"מושך" את הקבצים הרלוונטים.

בחירת סוג CDN המתאים ביותר בעבורכם

רוב האתרים מגדירים את שירות ה CDN לבחור באופן אוטומטי את המסלול שלהם. אך לכל אתר ישנו סוג הCDN שיתאים לו וחשוב להבין זאת.

  • אתרים אשר מבצעים שינויי תוכן לעיתים תכופות (למשל עליית כתבות וחדשות במהלך היום) יעבדו בצורה הטובה ביותר עם CDN במשיכה מהמקור.התוכן נותר יציב יחסית והתעבורה נפרשת באופן שווה למדי. לכן זה הגיוני להגביל את כמות התוכן שעובר לשרת ה CDN להגדיר תאריכי תפוגה ארוכים לקבצים, ובכך לאפשר למירב הגולשים לקבל תוכן שמור מראש (תוכן מהקאשינג) על גבי שרת ה CDN.
    במילים פשוטות – רשת ה-CDN מייצרת עותק Cache מקומי ומתעדכנת מול האתר אחת למספר דקות.
  • אתרים אשר התוכן לא משתנה לעיתים תכופות יעבדו בצורה טובה יותר עם CDN בדחיפה ידנית. ניתן להעלות את התוכן לשרת ה CDN פעם אחת ולהשאיר אותו שם ללא תאריך תפוגה (באופן קבוע), ללא צורך לחדש את התוכן כל מרווח זמן קבוע. נוצר עותק Cache מקומי של האתר בשרת ה CDN ומרגע זה הגולשים מופנים לשרת ה-CDN הקרוב אליהם לקבלת התוכן.

אם אתם לא בטוחים באיזה סוג תוכנית לבחור, אל דאגה. שתי סוגי התוכניות יעבדו. פשוט תצטרכו זמן רב יותר לכוון את ההגדרות בכדי להשיג את מירב התועלת משירות ה CDN.

יתרונות

  • ביזור עומסים: היתרון הראשון והמרכזי של רשת ה-CDN, מאפשר למנהל האתר לחלק את עומס בקשות הגולשים למספר של שרתים ובכך לחסוך במשאבי רשת.
  • שיפור חווית המשתמש: עקב הביזור, הגולש מקבל את התכנים בצורה מיטבית ובניצול מקסימלי של רוחב הפס שלו.
  • סניפים בין לאומיים: גלישה ממקומות שונים בעולם מתאפשרת גישה לאתר ללא שינוי זמני טעינה, אשר מאפשרת לפי מיקום גאוגרפי קרוב לגולש.
  • שרידות נקודתית: לא מדובר בפתרון קסם, אך במקרה של נפילה זמנית של אחד השרתים ברשת ה-CDN, או אף השרת הראשי, הגולשים מופנים לאתר דרך שרת אחר ברשת שייתן מענה.
  • אבטחה: כולנו מכירים מהן התקפות DDoS, התקפות שמבוססות על העמסה רבה של בקשות לשרת וגורמת לקריסתו. שימוש ברשת CDN איכותית יכולה למנוע את הקריסה ולייצר מעגל אבטחה נוסף בין התוקפים לשרת שלנו. הבקשות הרבות מגיעות לרשת ה-CDN ולא מגיעות לשרת האחסון המרכזי.

חסרונות

  • עלויות: שירות CDN איכותי עולה כסף. אך באתרים בעלי תעבורה גבוהה, אפשר לומר שהעלויות יהיו מיזעריות לעומת רכישת חבילת אחסון בעלת מפרט טוב יותר.
  • זכרון מטמון: הצגת האתר מזכרון המטמון (Cache) לא תמיד מעודכנת, דבר שכלול ליצור בעיות תצוגה לעיתים.
  • מהירות טעינת עמודים: במידה וקהל היעד שלכם הינו ממדינה אחת בלבד, יתכן ויהיה שווה לכם להשוות מהירויות של טעינת העמודים לפני ואחרי.
  • קידום אתרים: כתובת האתר שלכם תבצע הפניה לכתובת ה-ip (לא ישראלית) של שירות הCDN, מספר מקדמי אתרים ממליצים על שימוש בכתובת מקומית ומתעקשים על שימוש באחסון בישראל על מנת לקבל עדיפות לקידום האתר במנועי החיפוש.

לסיכום

ניתן לראות שרשת ה-CDN היא הרבה יותר מרק רשת לביזור עומסים, היתרונות שלה משפיעים על אספקטים של חווית משתמש, אבטחה ושרידות.
השילוב בין עלויות משתלמות לשיפורים אלו מייצרות פתרון שלא ניתן להתעלם ממנו בעידן הענן.
אך חשוב לבחור ספק מתאים ומומחה בעת הצטרפות לרשת CDN, אשר יכול לספק מענה מיטבי הן בישראל והן בצורה גלובלית.

דייב אברג'ל

סמנכ"ל ומייסד uPress, מפתח Backend & Frontend, מתמחה בשיפור ביצועים לאתרי וורדפרס, טיפול בבעיות אבטחה מתקדמות, ושיווק ברשתות חברתיות. שותף פעיל במספר פרוייקטים מעניינים בתחום המוגשים כתרומה לקהילה - WiPi, Enable, Greenicon, Speedom, ועוד..

  • אולי יעניין אותך..

  • 2 תגובות על “CDN – Content Delivery Network – כל מה שרציתם לדעת”

    1. הי

      כלומר אם יש לי אתר בישראל ורוב מוחלט של התנועה ישראל, האם אתם ממליצים? האם אתם נותנים כזה שירות?

      1. אבישי, נכון למצב הנוכחי (הוא לא יכול לקרוא את המידע המוצפן) זה עדיין לא מצדיק שימוש ב CDN, שימוש ישיר מול השרת אשר ממוקם בישראל יספק לך ביצועים גבוהים יותר, ויש האומרים גם סיכויי קידום SEO טובים יותר באיזור ישראל.

    כתיבת תגובה

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *