אתר זה משתמש בעוגיות למטרות שונות, כמפורט במדיניות הפרטיות.

שיפור מהירות לאתרי וורדפרס

דייב אברג'ל,

13 דרכים קלות להאצת אתר וורדפרס שלכם

מדוע טעינת עמוד מהירה שוות ערך לצמיחה מהירה של אתרכם?

וורדפרס היא פלטפורמה נהדרת. זה לא סוד שמדובר ללא ספק במערכת ניהול תוכן הפופלארית ביותר בעולם.

מכיוון שהמערכת כל כך דינאמית, קיים גם חסרון – והוא קצב טעינת עמודים איטי באתרים עשירי תוכן, מרובי אובייקטים, ותוספים.
ללא נקיטת האמצעים המתאימים והיעילים, אתם יכולים להביא את האתר שלכם למצב שהוא איטי מאוד, וזה לא יהווה רק מטרד עבור מבקרים חוזרים באתר שלך, אלא יוריד לך ציון דירוג במנועי החיפוש ובוודאי יגרום לך לאבד גולשים ולקוחות.

ראשית ברצוני להציג את חשיבות המהירות של אתר הוורדפרס שלכם לאחר מכן אני רוצה לעבור על כל הדרכים הטובות שאוכל להציע לכם להאיץ את מהירות אתרכם.

 

מדוע מהירות האתר חשובה

בוודאי שמעתם את זה בעבר, אבל כאשר אדם נכנס לאתר שלכם בפעם הראשונה יש לכם רק כמה שניות כדי ללכוד את תשומת ליבו וכדי לשכנע אותו להישאר באתר.

אם יש ברשותך אתר אינטרנט, אתה בטח מכיר את חשיבותו של מיתוג נכון, עיצוב, חוויית משתמש נעימה וכל זאת בכדי לנסות ללכוד מבקרים, ולגרום להם להישאר באתר שלכם,
אבל אם העמוד שלכם נטען לאט, אתם עלולים לאבד מבקרים לפני שבכלל ניתנה לכם ההזדמנות לשכנע אותם להישאר.

רוב המחקרים מראים כי יש לכם זמן מאוד קצר כדי לטעון את האתר שלכם לפני שהמבקרים יעזבו אותו, במיוחד כאשר הם מקושרים מאתר אחר שבו הם ביקרו.

 

תחשבו על זה

לא רק זה שאתם מעכבים את הצמיחה שלכם בכך שאתה מאבדים לקוחות פוטנציאליים אלה, במיוחד בשלב מוקדם.

יש לכם בממוצע מסגרת זמן של ספרה בודדת לפני שאתם מאבדים גולש בגלל טעינה איטית (בדר"כ 4-6 שניות), זה אומר שאם לוקח לאתר שלכם יותר מ-10 שניות להיטען רוב האנשים כבר יעזבו, איבדתם אותם לפני שבכלל ניתנה לכם ההזדמנות לשכנע אותם להישאר.

בנוסף לזה, כעת גוגל כוללת את מהירות האתר באלגוריתם הדירוג שלה. זה אומר שמהירות האתר שלכם משפיעה על SEO של האתר (קידום אתרים במנועי חיפוש), כך שאם האתר שלכם איטי, לא רק שאתה מאבדים מבקרים בשל חוסר סבלנותם, אלא אתה מאבדים מבקרים בגלל שקיבלתם דירוג מופחת במנועי החיפוש. אז בואו נראה איך אנחנו יכולים לתקן את זה.

 

כיצד להאיץ את אתר הוורדפרס שלך

חשוב לציין שאין חשיבות לסדר הופעת התוכן, מדובר על אוסף הכלים שנוכל להציע לך שכל אחד מהם הוא די עצמאי. אני מבטיח כי שימוש אפילו במספר כלים מאלה יאיץ באופן דרסטי את האתר שלך.

1. בחר ספק אחסון טוב

לכאורה, שרת אחסון זול נראית כמו עסקה טובה, אך כדאי לשים לב לפרטים, העסקה הזו גובה מחיר יקר:
אתם משלמים את זה במהירות אתר איטית, השבתות חוזרות ונשנות של האתר כאשר עולה העומס עקב מספר גדול של גולשים, בחווית המשתמש שמקבל הגולש באתר שלכם, בדירוג האתר שלכם במנועי החיפוש, כל הפרמטרים האלו שווים כסף.

במידה ואתר הוורדפרס שלכם חשוב לכם ואתם מתכונים להשתמש בפיצ'רים מעניינים באתר (למשל קבלת מידע מאתרים חיצוניים, יבוא סקריפטים חיצוניים,יבוא קבצי CSS חיצוניים, שימוש ב-API) יש לקחת בחשבון שפעולות אלו גורמים לצריכת משאבים ותעבורה נתונים גבוהה, אתם מכשילים את עצמכם כאשר אתם בוחרים חברת אחסון שהמחיר הוא הפרמטר היחידי על פיו אתם מבצעים את הבחירה.

תשקיעו בספק אחסון טוב. בהתבסס על הנסיון המקצועי שלנו, זה לא משנה כמה כוח יש לשרת שלכם (תעבורה,נפח,מהירות), כמו שזה משנה האם השרת שלכם בעל אופטימזציה לצרכים שלכם ותכנון נכון לאתר שלכם, שבמקרה שלנו זה אתר וורדפרס.
שרת מנוהל יעודי לאתרי וורדפרס – הוא המתאים ביותר, וזה יושפע בביצועים. נקודה.

כמובן שאנו נמליץ לכם לבחור בנו כספק אחסון איכותי בעזרת מגוון הטכנולוגיות והכלים בהם אנו משתמשים לאחסון.

 

2. התחילו עם ערכות עיצוב קלילות

אתם עלולים להיות מופתעים אך ערכות העיצוב Twenty Seventeen / Twenty Eleven (ערכות עיצוב ברירת המחדל של WordPress) הן תבניות מהירות וקלות לשימוש. וזאת משום שהם שומרות על "אומץ" בפשטות שלהם, הן לא מנסות להרשים באמצעות סקריפטים ואפקטים כבדים, הם שומרות על פשטות, ויחד עם זאת הן מספקות חווית מהירות חשובה למשתמש.

 

3. השתמשו בתוסף מטמון יעיל

תוספי וורדפרס הם ללא ספק מאוד שימושיים. תוסף המטמון האהוב עלינו הוא WP Rocket, זהו תוסף לא חינמי (40$ לשנה לאתר בודד) אבל ללא ספק – התוסף הכי טוב בנושא של זכרון מטמון.

ולא במקרה משתמשי uPress מקבלים רישיון שימוש לתוסף זה, יש חשיבות רבה להגדרות מדוייקות של התוסף (הגדרה לא מתאימה יכולה לעשות פעולה הפוכה).

ישנם תוספים דומים בנושא זה, אך לא היינו ממליצים להשתמש בתוסף מטמון אחר (אלא אם כן אתם ברמה מתקדמת ומבינים את הסיכונים) מפני שלתוסף WP Rocket יש את כל התכונות אותם אתם צריכים, וניתן לעבוד בו בצורה בסיסית או מתקדמת (למתחילים או מתקדמים).

 

4. השתמש בשירות CDN

כל האתרים / הבלוגים הגדולים והאהובים עושים שימוש ב- CDN, במידה ואתם משתמשים בשיווק באינטרנט באמצעות וורדפרס (כפי שאנחנו בטוחים שהרבה מהקוראים הם כאלו) לא תופתעו לשמוע כי חלק גדול מהאתרי אינטרנט הגדולים שאתם מכירים עובדים תחת שיטה זו.

בעיקרון, CDN או רשת אספקת תוכן, לוקחת את כל הקבצים הסטטיים הקיימים תחת האתר שלכם (CSS, Javascript, תמונות וכו') ומאפשרת למבקרים שלכם להוריד אותם מהר ככל שאפשר מהשרת שהכי קרוב אליהם.

ישנם מגוון תוספי ושירותי CDN המוצעים לאתרי וורדפרס, אך זהו נושא מורכב, במידה ותרצו להעמיק בנושא תוכלו לקרוא את המאמר CDN – כל מה שרציתם לדעת.

אנו מציעים ללקוחות uPress הפעלה והגדרת CDN בלחיצת כפתור מממשק הניהול, על ידי מערכת CDN המותקנת בשרת.

שימוש בCDN מאוד יעיל באתרים בין לאומיים, אך לשימוש בארץ הוא עלול לעשות את הפעולה ההפוכה (איטיות), אז יש לעשות שיקול דעת נכון, או להתייעץ עם בעל נסיון.

 

5. מיטוב תמונות (אוטומטי)

אחת הסיבות העיקריות לפגיעה בחווית המשתמש ובמהירות האתר היא משקל תמונות כבד.
פעולת צמצום משקלי התמונות וביצוע אופטימיזציה נכונה (מבעוד מועד) לתמונות לפני העלאתם לאתר – מסייעת משמעותית למנוע בעיות מסוג זה וגם מקרבות אותנו לעבר ציון 100 בכלי לבדיקת מהירות של גוגל (לא שזה המטרה בחיים, אבל לא יזיק…)

תוסף מומלץ לביצוע הפעולה הוא WP Smush Pro של חברת WPMUDEV, תוסף זה הינו חינמי ללקוחות uPress – וניתן לבצע התקנה של התוסף תחת אתרים >> WordPress >> התקנת תוספים מומלצים.

 

6. מיטוב עמוד הבית על מנת שיטען במהירות

מיטוב עמוד הבית זוהי לא פעולה פשוטה, אבל על ידי מספר פעולות פשוטות תוכלו להבטיח שעמוד הבית שלכם יטען במהירות, וזהו ככל הנראה החלק החשוב ביותר באתר שלך מכיוון שאנשים יגיעו לעמוד זה בתדירות הגבוהה ביותר.

הדברים שניתן יכול לעשות כדי לשפר את המהירות:

  • להציג תקצירים במקום פוסטים מלאים.
  • להקטין את מספר הפוסטים בעמוד (בין 5 ל-7 פוסטים בעמוד).
  • להסיר תוספי שיתוף מיותרים מעמוד הבית (לכלול אותם רק בתוך הפוסטים).
  • להסיר תוספים ווידג'טים שאינם פעילים.
  • לשמור על מינימאליות, הגולשים שלכם מתעניינים בתוכן ולא ב- 20 ווידגטים בעמוד הבית.

בסך הכל, עיצוב עמוד הבית ברור וממוקד יועיל לאתר שלכם, לא רק שהוא נראה יותר טוב אלא גם יטען במהירות.

 

7. מיטוב מסד הנתונים שלך

אנחנו בהחלט משתמשים המון במילה מיטוב (יעול) במאמר הזה! ישנם תוספים שונים בתחום מיטוב מסד הנתונים, תוספים אלו מבצעים פעולות סדר וארגון במסד הנתונים, ופעולה זו גורמת לקיצור זמן טעינת העמודים.

לדוגמא: ארגון טבלאות במסד הנתונים, מחיקת טבלאות ריקות \ לא שמישות, מחיקת תגובות לפוסטים מאוד ישנים, מחיקת טיוטות לא שמישות, צמצום טבלאות דומות, ועוד.. כדי לבצע את הפעולות האלו, אנחנו ממליצים להשתמש בתוסף WP Rocket. בחבילות האחסון בuPress אנו מבצעים מיטוב אוטומטי למסדי הנתונים על ידי לחיצת כפתור, זוהי מערכת שבנויה על השרת, ומושקע בה המון משאבים לטובת המשתמשים.

תוכלו לקרוא את המאמר המלא בנושא איך להתקין ולהגדיר את התוסף WP Rocket לביצועים מירביים.

 

8. ביטול אפשרות HOTLINKING  לתוכן שלך

Hotlinking זו צורה של "גניבת" רוחב פס. זה קורה כאשר אתרים אחרים מבצעים קישור ישיר לתמונות באתר שלכם במאמרים שלהם, מה שהופך את העומס על חבילת האחסון שלכם לגבוהה יותר.

זה עלול להשפיע ככל שיותר ויותר אנשים נכנסים לפוסטים או לאתר שלכם (ובמיוחד תמונות) שהופכים למאוד פופולריים, מה שעליכם לעשות במידה ואתה יוצרים תמונות מותאמות אישית עבור האתר שלכם על בסיס קבוע רשמו את הקוד הבא בקובץ htaccess. שלכם (במידה ואתם משתמשים בשרת מבוסס Apache):

#disable hotlinking of images with forbidden or custom image option
RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_REFERER}!^$
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http(s)?://(www\.)?sparringmind.com [NC]
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http(s)?://(www\.)?google.com [NC]
RewriteRule \.(jpg|jpeg|png|gif)$ – [NC,F,L]

 

9. הוספת זמן תפוגה לקבצים סטטיים

הוספת זמן תפוגה זוהי דרך שבה מציינים זמן תפוגה לקובץ (CSS, תמונה או סקריפטים) כך שהגולשים (דפדפנים) לא יצטרכו להוריד כל פעם מחדש את התוכן הסטטי (כיוון שבאופן כללי הוא אמור להיות קבוע ולא דינאמי). דרך זו יכולה לקצר את זמן הטעינה באופן משמעותי עבור משתמשים חוזרים שמגיעים לאתרך.

כדי להחיל את האפשרות יש להעתיק ולהדביק את הקוד הבא לקובץ htaccess. שלכם (במידה ואתם משתמשים בשרת מבוסס Apache):

ExpiresActive On
ExpiresByType image/gif A2592000
ExpiresByType image/png A2592000
ExpiresByType image/jpg A2592000
ExpiresByType image/jpeg A2592000
ADD CSS AND JS

המספרים לעיל נקבעו לחודש (בשניות), ניתן  לשנות אותם כרצונכם.

תחת פאנל הניהול של uPress: יש להפעיל את האפשרות תחת לשונית ביצועים > Browser Leverage Caching.

 

10. הוספת Lazy Load לתמונות

Lazy Load (טעינה עצלה) הוא תהליך שבו נטענות רק התמונות שנמצאות על המסך (כלומר רק תמונות גלויות בחלון הדפדפן של הגולש), ולאחר מכן, כאשר הגולש גולל את העמוד מטה התמונות האחרות מתחילות להיטען, רגע לפני שהם אמורות להיות מוצגות.

לא רק שזה יאיץ את טעינת העמוד שלכם, אלא גם יכול לחסוך ברוחב פס על ידי טעינת פחות נתונים למשתמשים שלא גללו את הדף עד למטה.

בכדי לבצע את הפעולה הזו, ישנו תוסף פשוט ומצוין, תוכלו התקין את התוסף BJ Lazy Load.

 

11. שליטה על כמות הגירסאות לפוסטים המאוחסנים

באופן כללי ברגע שאתם עורכים פוסט או עמוד ושומרים, וורדפרס באופן אוטומטי שומר את הגירסה הקודמת (טיוטה),למקרה שתרצו לחזור ולראות אילו שינויים ביצעתם.

טיוטות אלו ישמרו במסד הנתונים ללא הגבלת זמן. אמנם זה נשמע כמו מערכת אדירה ושימושית, אך לאורך זמן המערכת הזו יוצרת עומס רב על מסד הנתונים.

ישנו תוסף מצויין בשם Revision Control, תוסף זה עושה סדר בכל נושא הגירסאות, אך נדרשת הגדרה ראשונית שאתם תבצעו אותה.

 

12. נקו את הקוד שלכם

רוב מערכת הוורדפרס מבוססת על שאילתות למאגר המידע (mysql), כאשר כל שאילתא כזו היא בעצם פנייה לשרת, בקשה של נתון מסויים (למשל: שם הבלוג), קבלת הנתון, ואז מערכת הוורדפרס מציגה אותו / כל פעולה אחרת.

כל בקשה כזו לשרת דורשת זמן טעינה מהדפדפן (מאיות השניה), ולבסוף כאשר מתאגד לדף אחד 120 בקשות לשרת, הדף הופך להיות איטי. לכך אנחנו נשאף לספר לדפדפן כמה שיותר נתונים מבלי לשאול את השרת, נתונים שלא עתידים להשתנות בתדירות גבוהה.

כמו למשל: שם האתר, שפת האתר, שפת כתיבת התוכן, כתובת הדומיין, תיאור האתר, וכדומה. הקובץ הראשון שתצטרכו לערוך יהיה קובץ ה- header.php.

 

בנוסף, נוכל לספר לדפדפן גם את הנתונים הבאים:

  • הפניות לקבצי CSS הרלוונטים
  • גירסת הוורדפרס הנוכחית
  • שם האתר
  • תיאור האתר
  • כתובת לעדכוני RSS סטטית
  • קיצור אורך שורת הקישורים הקבועים, אין צורך להציג בשורת הקישור את התאריך והקטגוריה

וישנם עוד המון דוגמאות לנתונים שתוכלו לספר לדפדפן מבלי לשלוח בקשה לשרת. חשוב לציין שעבודת ניקוי בסיסית תדרוש מכם כשעה עבודה, ותייעל את זמן הטעינה באופן משמעותי.

 

הקובץ הבא שתרצו לערוך הוא footer.php, גם בקובץ זה ישנם מספר בקשות לשרת שתוכלו לחסוך לעצמכם:

  • שם האתר
  • כתובת לעדכוני RSS
  • כתובת לתגובות לRSS

רצוי מאוד גם להסיר את הפרסומת תמיכה של וורדפרס, "Powered by.." או "If you’d like to support WordPres", זה בקשה מיותרת לשרת שיכולה לחסוך לכם זמן בטעינת העמוד. נשמע ברור מאליו? ישנם המון אתרים ששכחו להוריד את השורה הזו.

 

13. בדקו את הרגלי התכנות שלכם

בוא נאמר למשל שיש לכם תוסף אשר מבצע חיפוש באתר, ולאחר פקודת החיפוש ישנה שורת קוד מוטמעת בעמוד אשר אומרת תודה לתוסף על השירות שלו:

< ?php refer_thanks(); ?>

שורה זו היא מתכון לבעיות. ננסה להסביר – בוא נאמר שיום אחד תחליפו תוסף חיפוש \ תבטלו את תוסף החיפוש \ יקרה משהו לתוסף החיפוש אשר מחזיק את הפונקציה refer_thanks – משמע שגם הפונקציה הזו לא תיהיה קיימת יותר, אבל עדיין היא מוטמעת בעמוד.

אז מה קורה פה בעצם? העמוד מנסה לטעון את הפונקציה ולא מוצא אותה, הוא מבזבז זמן, הוא לא ממשיך הלאה בחלק מהמקרים, והעמוד תקוע. בכדי למנוע מצבים כאלה – ישנה פונקצית PHP הנקראת function_exists, ואנחנו נשתמש בה בצורה כזו:

 < ?php if (function_exists(‘refer_thanks’)) { refer_thanks(); } ?>

עכשיו, למעשה אם הפונקציה לא קיימת, האתר שלכם ידלג על השורה הזו וימשיך הלאה לטעינת העמוד. זו פעולה מתבקשת לבצע לכל שורת קוד אשר אתם מוסיפים לאתר שלכם והיא תלויה בתוסף ספציפי.

 

לסיכום

וורדפרס היא פלטפורמה נהדרת, ללא נקיטת האמצעים המתאימים והיעילים, אתם יכולים להביא את האתר שלכם למצב שהוא איטי מאוד, וזה לא יהווה רק מטרד עבור מבקרים חוזרים באתר שלך, אלא יוריד לך ציון דירוג במנועי החיפוש ובוודאי יגרום לך לאבד גולשים ולקוחות.

במאמר זה ניסינו להסביר את חשיבות המהירות של אתר הוורדפרס שלכם והצגנו את הדרכים הטובות שתוכלו לבצע כדי להאיץ את מהירות אתרכם.

תודה שקראתם, יש לכם שאלה? מוזמנים לכתוב בתגובות – אשמח לענות.

דייב אברג'ל

סמנכ"ל ומייסד uPress, מפתח Backend & Frontend, מתמחה בשיפור ביצועים לאתרי וורדפרס, טיפול בבעיות אבטחה מתקדמות, ושיווק ברשתות חברתיות. שותף פעיל במספר פרוייקטים מעניינים בתחום המוגשים כתרומה לקהילה - WiPi, Enable, Greenicon, Speedom, ועוד..

  • אולי יעניין אותך..

  • 3 תגובות על “שיפור מהירות לאתרי וורדפרס”

    1. אכן תמונות הן מרכיב מרכזי במהירות טעינת האתר ויש לטפל בהם בשיטות שהצעת: דחיסה והצגה של תמונות מוצגות בלבד, ויש עוד דרך.
      כל תמונה היא קריאה לשרת. תמונה זאה לא רק התמונה שבתוכן אלא גם כל גרפיקה אחרת בדף כמו לוגו, חיצים, סמלים, לוגויים וכדומה. מכיון שכל קריאה אורכת זמן ויש להקטין את מספר הקריאות של התמונות והנה הקונספט:
      במקום לטעון כל תמונה בנפרד, נטען לדפדפן תמונה אחת גדולה שמכילה את כל התמונות שצריכות להיות מוצגות ואחר כך ""נשלוף"" אותן כאשר כל הפעילות נעשת במחשב הלקוח.
      רעיון!
      מכירים פלאגין של וורדפרס שיודע לעשות זאת? אשמח לשמוע.
      תודה רבה,
      זהר עמיהוד
      מוביל עסקים להצלחה באינטרנט
      http://www.seoreport.co.il/2226
      09-8910462

    2. וואו, פשוט מאמר מדהים. ללא ספק דורש המון ידע בוורדפרס ואני עדיין לא ברמה הזו, אבל אני בהחלט הבנתי את הכל. בקרוב אתחיל לבצע.

    3. פוסט מעולה
      אשמח לדעת על אילו סעיפים אפשר לפסוח אם יש לי את הפלאגין wp-rocket
      למשל לגבי הסעיף הוספת LAZYLOAD לתמונות שלך, ל-wp-rocket יש כבר את האפשרות
      לעשות את זה, כדאי להפעיל את האפשרות מהתוסף או בכל זאת להוריד את התוסף שהמלצתם?

      תודה מראש,
      יהונתן רום

    כתיבת תגובה

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *